1) 鐔 鬼鍾馗図 銘 奈良重親(花押)
Design: “Oni-shoki” God of an exorcizing evil.
1) 鐔 鬼鍾馗図 銘 奈良重親(花押)
寸法:縦74.5×横69.0×厚さ6.0 (mm)
解説: 作者は江戸後期の奈良派の金工。当時の高級金属である真鍮地に眼光鋭い鍾馗と恐怖に
怯える鬼が見事に表現されている。日本では鍾馗は病鬼を除く神として家屋に設置したり、子供の
無病を願い5月に飾られたりする。保存鑑定書付。

Design: “Oni-shoki” God of an exorcizing evil.
This tsuba was made by Shigechika Nara who is pupil of Nara school in 19th century.
Hozon certificate paper.

2) 鐔 花桐の図 無銘 赤城軒元孚
Design: Paulownia flower
2) 寸法:縦 81.0×横75.0×厚さ4.5 (mm) 
解説:桐は災禍を除く樹として考えられ、また、治世の瑞兆とされる鳳凰が棲むとされ神聖視されている。
そのことからも、菊紋と共に、由緒ある紋所として皇室では使用されている。
見事に鍛えられた地鉄、金・銀・赤銅象嵌の上手な配置、さらに左右の櫃穴は桐の影透かし等にてまとめ
上げられており、水戸の名工「赤城軒元孚」の作と思われる優雅な名鐔である。江戸時代中期(1785年頃)。
「欧州から帰って来た鐔」PartU(伊波富彦著、1971年発行)所載。(P.65)

Design: Paulownia flower
Kiri, Paulownia tree is regarded as a sacred tree which protect from disaster, and phoenix
that appears only in peaceful period dwells in it. In the Imperial family,
it has been used as a noble family crest from old time as well as Kiku-mon, chrysanthemum crest.
It is also known as a family crest of great Samurai, Toyotomi Hideyoshi who unified
Japan in 16th century.
It is attributed to Sekijoken Motozane who is famous maker in Mito.
The fine forged iron plate inlaid with gold, silver and Shakudo (alloy of gold with copper etc.)
is an excellent work. Edo period, circa 1785.
Illustrated on “Tsuba, Coming back from Europe” PartU, written by Inami Tomihiko in 1971. (P.65)

3) 鐔 菖蒲図
Japanese iris (Shobu)
3) 鐔 菖蒲図
寸法:縦82.0×横79.5×厚さ5.0 (mm)
解説:菖蒲の葉は剣の形に似ていることから、邪を祓う意味で魔除け等に用いられた。
毎年5月5日の端午の節句では菖蒲の根や葉を入れて沸かした菖蒲湯に浸かり健康を
保つという風習がある。また字音が「尚武」(武道・武勇を重んじること)と同じことから
武士などにも大変好まれた図柄。江戸時代中期(18世紀)

Design: Japanese iris (Shobu)
Japanese iris in gold and copper are on the front and back iron ground.
It is use for exorcising the evil spirit as a good luck charm on May 5th,
Tango-no-sekku. (we display armor, dolls of Samurai and put up carp streamers.)
Shobu is regarded as good-luck design by Samurai, because the pronunciation of this character,
“Shobu” is the same as a military spirit “Shobu”
(to regard precepts and bravery of the Samurai highly).18th century.


4) 目貫 鎧袖図 無銘 浜野
Yoroi-sode, Sleeves of armor by Hamano School
4) 目貫 鎧袖図 無銘 浜野
寸法:左) 縦15.5×横39.0 (mm) 右) 縦16.0×横39.0 (mm)
解説:江戸の名工「浜野政随」を祖に持ち江戸時代の装剣金工界で繁栄した浜野派による優品。
赤銅地に色絵を施し、容彫にした鎧袖が上品に表現されている。
江戸時代後期(19世紀)、特別貴重認定書付。

Design: Yoroi-sode, Sleeves of armor by Hamano School
Hamano School prospered very much in Edo period.
This Menuki was made of Shakudo (alloy of copper gold and so on.) with Iroe
(one of the coloring technique which gild to the sculpture by using gold thin plate.).
19th century. Tokubetsu Kicho certificate paper.

5) 目貫 兜・鉾旗図
Design: Helmet with a standard.
5) 目貫 兜・鉾旗図
寸法:左) 縦46.0×横14.0 (mm) 右) 縦48.0×横14.0 (mm)
解説: 軍旗に兜を掛けた図柄で、構図に動きがありとても面白い。江戸時代中期。(18世紀)

Design: Helmet with a standard. 18c

6) 小柄 初鰹図 銘 文雄(花押)
Design: Fresh bonito.
 
6) 小柄 初鰹図 銘 文雄(花押)
寸法:縦97.0×横14.5 (mm)
解説:作者は幕末の名工『加納夏雄』の門人。明治2年(1869)-昭和15年(1940)没。
(三代赤文同人)山形県。最も美味とされ、縁起良い「初物」として江戸でも人気があった。
本作は小柄の中心に堂々と描かれた優品。保存鑑定書付。

Design: Fresh bonito. This kozuka was made by Fumio (1869-1940) who is pupil of Kano Natsuo
in 19thcentury. He is the 3rd generation of Sekibun. Hozon certificate paper.

7) 目貫 桐紋三双図 無銘 古金工
Design: Paulownia crest with 5-7-5 flowers by Ko-kinko which mean metal worker in 16th century.
寸法:左) 縦17.0×横35.0 (mm) 右) 縦17.0×横34.5 (mm)
解説:桐紋は多種あるが、本作の様に3枚の葉の上に、左右に各5つ中央に7つの桐の花を配した
紋所を「五七の桐」と呼ぶ。上品で古風な作柄であり、裏の陰陽根が時代を裏付ける。
桐は菊と同様に皇室で瑞兆として愛用された高貴な植物である。また、慣習として桐紋はたびたび
天皇家から将軍家等へと下賜され、武士にとっては大変な名誉とされた。
桐紋は豊臣秀吉に愛され、豊臣家の紋所とされている。
室町時代後期(16世紀)。保存鑑定書付。

Design: Paulownia crest with 5-7-5 flowers by Ko-kinko which meanmetal worker in 16th century.
We can see In-yo-kon on the back side which is typical old Menuki style.
This kind of design is called Go (5) Shichi (7) no Kiri.
The imperial family bestowed these crests on the shogunate family in each period as
a token of allegiance. This customary plays an important part as
a diplomatic tool in those days, and it is a very honor to receive it for Samurai.
It is also known as family crest of Toyotomi Hideyoshi who governed all of Japan
in Momoyama period. 16th century. Hozon certificate paper.