2014-1) 鐔 駿馬図 銘 美久 (花押)
Design of swift horses by Yoshihisa
SOLD
|
|
|
2014-1)
鐔 駿馬図 銘 美久 (花押)
寸法:縦73.0×横69.5×厚さ5.0 (mm)
解説:今年の干支である馬は、運搬、農耕、乗り物や軍事にと、様々な場面で重宝され、人との結び付きは古い。
水戸を代表する玉川美久は、代々同名を継承し活躍。漆黒の赤銅地に、金据紋象嵌で表現された駿馬が、
より一層引き立てられ、華麗である。江戸時代後期。
保存鑑定書付。
Design of a horse which is the Japanese animal zodiac of 2014.
A house and human being has great relationship, and it is very useful and helpful for
transporter, farmer and military etc. Well-known maker in Mito, Tamagawa Yoshihisa was
active in succession his name for generations. Swift horses depicted by gold shows on the
Shakudo ground well, it is so splendid art work. Circa 1810. Hozon certificate paper.
|
2014-2) 鐔 群馬図 銘 長州萩住友好作
Design of horses by Tomoyoshi
SOLD |
|
|
2014-2)
鐔 群馬図 銘 長州萩住友好作
寸法:縦74.5×横71.0×厚さ5.0 (mm)
解説:長州を代表する河治(かわじ)派に属した友好(ともよし)の優品。長州藩は多くの鐔工を抱え、鐔製作を奨励し
長州鐔は全国的に人気を博した。匠な鏨使いで馬は凛々しく描写され、息づかいまで伝わってきそうである。
江戸時代後期。特別保存鑑定書付。
Design of a horse made by Tomoyoshi from Kawaji School which is a well-known school in Cho-shu,
present Yamaguchi prefecture.
Cho-shu hired many metal workers, and encourage making Tsuba.
Then Cho-shu Tsuba became popular all over the country.
This is a work that breathing of the gallant horses can be felt.
19c. Tokubetsu Hozon certificate paper.
|
2014-3) 鐔 群馬図 無銘 京金工
Design of horses by Kyo-kinko
SOLD |
|
|
2014-3)
鐔 群馬図 無銘 京金工
寸法:縦75.0×横70.0×厚さ4.0 (mm)
解説:自然の中、走り、跳ね、遊び、佇む、12頭の馬がそれぞれよく描写され楽しめる。
魚々子地が耳にまで丁寧に施された上品な作で状態も良い。
江戸時代中期。保存鑑定書付。
Houses which are running, playing, jumping and relaxing in nature are depicted lively well.
Fine Nanako (dots resembling fish roe) at the front, back and rim of shakudo ground is so elegant
and great workmanship. It is attributed to Kyo-kinko who is a metal worker in Kyo.
18c. Hozon certificate paper.
|
2014-4) 目貫 駿馬図 割短冊銘 木邑・良克 (花押) / 割際端銘 良・克
Design of swift horse by Kimura Yoshikatsu
SOLD |
|
|
|
2014-4)
目貫 駿馬図 割短冊銘 木邑・良克 (花押) / 割際端銘 良・克
寸法:左) 縦15.0×横32.5 (mm) 右) 縦17.0×横33.0 (mm)
解説:木邑良克 (1725 - 1779)は、稲川直克の門人で、のちに稲川家の女婿となり、
その家業は明治期まで及んだ。赤銅地に容彫で端整な姿を打出し、金色絵を施した上品な作。
短冊と際端の入念な銘振りからも、作者の自信作と推量できる。
江戸時代中期。保存鑑定書付。
Kimura Yoshikatsu (1725-1779) who is a pupil of Inagawa Naokatsu, became a daughter's
husband of the Inagawa later, and the business continued until the Meiji period.
This is so refined and must be a confident work of this maker from elaborate two kind of
signatures which is on inserted plates (Tanzaku) and on the edge (Kibata). 18c.
Hozon certificate paper.
|
2013
|
2013-1) 鐔 大蛇透図 銘 辰寿
Design of snake, the Japanese animal zodiac
SOLD |
|
|
1) 鐔 大蛇透図 銘 辰寿
寸法:縦67.5×横65.0×厚さ6.0 (mm)
解説:今年の干支である蛇の図柄。古くから、蛇は信仰の対象とされ、全国各地の神社で祀られている。
脱皮を繰り返すその姿は不死の象徴とされ、幸運をもたらす存在でもあった。
作者「辰寿」は、江戸本所森下町で活躍し、父「保寿」も金工師である。江戸時代後期。保存鑑定書付。
Design of a snake which is the Japanese animal zodiac.
There are some shrines which are dedicated to a snake throughout Japan.
It has been regarded as a symbol of eternal life from the figure that a snake has cast off its skin over and over.
This maker, Tatsutoshi was active in Edo as well as his father, Yasutoshi. Circa 1800. Hozon certificate paper.
|
2013-3) 鐔 雲龍図
Design: Dragon with auspicious clouds.
SOLD |
|
|
3) 鐔 雲龍図
寸法:82.0×横77.0×厚さ5.0 (mm)
解説:鉄地に変り木瓜形の本作は、瑞雲の中を飛ぶ龍を表現している。龍を山金と朧銀で表わし変化を加え、空間を
利用した墨絵の侘び寂びを感じさせている。江戸時代中期-後期(18-19世紀)。
Design: Dragon with auspicious clouds.Flying dragon in auspicious clouds
was depicted on the iron plate.
An atmosphere of Japanese old ink painting “Sumi-e” can be seen on the design and
different material, silver and cupper were used at the dragon as an accent.18-19th
century.
|
2013-4) 鐔 雲龍図 銘 長州萩住河治友範作
Design: Dragon with auspicious clouds by Kawaji Tomonori
SOLD |
|
4) 鐔 雲龍図 銘 長州萩住河治友範作
寸法:72.0×横69.0×厚さ5.0 (mm)
解説:長州は鐔工の多いことで知られ、藩を挙げてその製作を奨励した。長州鐔の代表的な一派である河治
(かわじ)派も優品が多く友範はその八代目と思われる鐔工で、干支である龍を巧みに力強く表現している。
江戸時代後期(19世紀)。保存鑑定書付。
Design: Dragon with auspicious clouds by Kawaji TomonoriIt is the Japanese
animal zodiac in 2012.
Strong dragon and auspiciouscloudswere depicted strongly and it is the
king of design Samurai’s favor.
Kawaji is one of famous Schoolsin Choshu(Nagato province, present Yamaguchi prefecture.) and have many
fine examples of Tsuba. Tomonori is considered the eight generations of
the School in the end of Edo period,
19c. Hozon certificate paper.
|
2013-5) 小柄 地潜り這龍図 銘 吉岡豊前
Design: Dragon crawling under ground by Yoshioka Buzen
SOLD |
|
|
5) 小柄 地潜り這龍図 銘 吉岡豊前
寸法:縦15.0×横96.5×厚さ5.0 (mm)
解説:吉岡豊前は本名を重貞といい、文政10年(1827)に生まれ、幕府お抱え工である吉岡家の
9代目として安政2年(1855)に家督を相続した。江戸両国柳川に住み、元治元年(1864)7月から
慶応2年(1866)8月まで豊前と号し、以降は因幡と号を改めたため、本作の製作年代が推察できる。
明治26年(1893)没。薩摩の代表的な砂潜り龍図であり、その影響がうかがえる優品。特別保存鑑定書付。
Design: Dragon crawling under ground by Yoshioka Buzen
Full name of Yoshioka Buzen is Yoshioka Shigesada (1827-1893, lived in Edo) is the 9th generation
of Yoshioka School which was employed by Shogun for generations. Buzen
means his title
and he has used this title between 1864 and 1866, therefore we can say
it was made around 1865.
This kind of dragon design is a representative design of Satsuma work and
its atmosphere can be seen on
the Tsuba. Tokubetsu Hozon certificate paper.
|
2013-6) 縁頭 雨龍図
Design: Ama-ryu (dragon in the water)
SOLD |
|
6) 縁頭 雨龍図
寸法:(縁) 縦38.5×横23.5×厚さ0.9 (mm) (頭) 縦34.5×横19.0×厚さ1.0 (mm)
解説:雨龍とは一般的に角が無く、尾が細長い姿をしており、水を司る水霊として信仰され様々な物に文様として
好んで用いられてきた。赤銅魚子地に躍動する雨龍を表現し小振りだが、念入りに製作されている。
江戸時代中期(18世紀)。
Design: Ama-ryu (dragon in the water)Ama-ryu is one of a kind of dragon,
is regarded as a holy imaginational animal of water spiritand the design
was used for various art pieces. Active Ama-ryu is depicted on the Shakudo-nanakoji
ground, and is so elaborate work.18th century.
|