干支の刀装具案内

2017

2017-1) 鐔 鳳凰透図  銘 筑州住松村次郎八
Design of a phoenix, signed by Chikushu-ju Matsumura Jirohachi
SOLD
寸法:縦72.5×横71.0×厚さ9.0 (mm)
吉祥の象徴である鳳凰の荘厳さを力強い鏨使いで見事に表現し、肉厚の耳に入念な彫を施した
技巧品。松村次郎八(じろはち = 松村永勝同人)は、筑前国(現在の福岡県北西部)で活躍した
白銀師。保存鑑定書付。江戸時代中期。

Auspicious symbol, phoenix is depicted by skillful carving technique of Matsumura Jirohachi
(=Nagakatsu)who was active in Chikuzen province (Fukuoka Pref.). This is so elaborate work
that was also engraved onthe very thick rim. 18c. Hozon certificate paper.

 2017-2) 鐔 親子鶏透図 銘 武州住赤坂 忠時作(6代)
Design of parent and child of rooster, signed by Bushu-ju Akasaka Tadatoki
(6th generations)
   
寸法:縦76.0×横73.0×厚さ5.0 (mm)
鶏は邪を払うと伝わる鳴き声が神聖視され尊ばれた。家族であろうか、ほのぼのとした情景を
地透かしと毛彫りで彫り出した、赤坂派6代忠時の作。4代目以降「忠時」を継承した同派は
江戸初期から幕末まで江戸赤坂にて大いに繁栄した。保存鑑定書付。江戸時代中期。

Design of a rooster which is the Japanese animal zodiac of 2017.
It is believed that singing of a rooster could purge evils and is regarded as a scared animal.
Harmonious family is expressed by the 6th Tadatoki of Akasaka School which came from
Kyoto and has been thrived at Akasaka area of Edo to the late from the early Edo period.18c.
Hozon certificate paper.

 2017-3) 小柄 親子鶏図 銘 英光(花押)
Design of parent and child of rooster, signed by Terumitsu
寸法:縦15.5×横99.0 (mm)
鶏は鳴き声で時刻を知らせたり、貴重な栄養源である卵を産んだりするなど、古くから人々の生活と
深く結びついた。大粒の赤銅魚々子地に、雄鶏の尾先を棟方にまで量感豊かに表現し、仲睦まじい
親子の姿が微笑ましい、柳川系金工師、英光(てるみつ)による入念品。 保存鑑定書付。江戸時代後期。

Since old times, a rooster has deep relationship with human life that is convenient to know the
hour by itssinging, and lay an egg which is source of nutrients.
Harmonious parent and child of rooster are depicted in detail on the large Nanako ground by
Terumitsu who seems to be a metal worker of Yanagawa School. 19c. Hozon certificate paper.

2017-4) 鐔 四方瑞鳥透図 銘 埋忠七左衛門橘重義作
Design of phoenixes, signed Umetada Shichizaemon Tachibana SHIGEYOSHI saku
寸法:縦78.0×横78.0×厚さ4.5 (mm) 
吉祥の象徴である荘厳な鳳凰の姿を、四方に丁寧に透かした上品な作。「埋忠明寿」で知られる
京都埋忠家は代々足利将軍家の御用を勤めた金工の名家。七左衛門を名乗った者は同名数代おり
京都西陣または江戸にて活躍した。保存鑑定書付。江戸時代中期。

Auspicious symbol, phoenix is depicted by skillful carving technique of UMETADA Shichizaemon
Shigeyoshi who is a member of famous metal School of UMETADA worked for Ashikaga Shogun for generations in Kyoto.
It is elegant composition and taste. Hozon certificate paper. 18c.



2016

2016-1) 鐔 猿猴図 会津正阿弥 無銘
Design of monkey by Aizu-shoami School
鐔 猿猴図 会津正阿弥 (無銘)
寸法:縦83.0×横83.0×厚さ4.5 (mm)
平成28年の干支である猿は、山の賢者として敬われ、神の使いとして馴染み深い。
吉祥の長寿・豊穣を表す「松」と「葡萄」の中に、愛らしい猿が高彫された会津正阿弥派による優品。
室町末期に京で興った正阿弥派は、陸奥国会津を含め、その後各地で活躍した。
本阿弥日洲氏(人間国宝 刀剣研磨部門)箱書付。江戸時代中期。18c

Design of monkey which is the Japanese animal zodiac of 2016.  
Monkey is believed as a wise animal and familiar as a messenger of God. 
The monkey described by high-relief technique and auspicious motif of pine and grapevine which have
meaning of long life and fertility, are depicted by Aizu-Shoami School.
Shoami School which was established in Kyoto in the end of Muromachi period, spread and prospered
throughout the country including Aizu. (now Fukushima pref).
Wood box with attestation by a sword polisher Hon’ami Nisshu who is a living national treasure.


2015

2015-1) 鐔 松樹羊透図 銘 忠時作 (八代)
Design of pine tree with a flock of sheep by the 8th Tadatoki
NEW
2015-1)
鐔 松樹羊透図 銘 忠時作(八代)
寸法:縦76.0×横73.0×厚さ5.0 (mm)
解説:2015年の干支である羊と山羊は、日本で殆ど目にすることがなく古来より混同され
山羊の意匠が主流であった。
江戸初期から幕末まで江戸赤坂にて繁栄した赤坂派、八代忠時在銘の優品。江戸時代後期。保存鑑定書付。

Design of pine tree with a flock of sheep which is the Japanese animal zodiac of 2015.
It was made by the 8th Tadatoki in Akasaka School which was active at Akasaka in Edo,
one of the powerful iron Tsuba School. Hozon certificate paper. Circa 1800.

2015-2) 小柄 親子山羊図 大森派 (無銘)
Design of goat parent and child by Omori School
NEW
2015-2)
小柄 親子山羊図 大森(無銘) 
寸法:縦14.5×横97.0 (mm)
解説:殆どの日本人にとって見る機会がなかった羊と山羊は、虎や獅子同様に伝統的発想で
描かれていたと考えられる。大森派は、町彫金工の祖と評される横谷宗aの高弟、大森英昌が
起こしたと云われる一派で、江戸金工界発展に大いに貢献した。
江戸時代中-後期。保存鑑定書付。

Design of goat parent and child made by Omori School which greatly contributed to developing of metal
worker in Edo.
There is a few opportunity to see the sheep and goats for most Japanese even in the Edo era, it is said
that they has been drawn with traditional idea like a tiger and lion. Hozon certificate paper. 18-19c.

2015-3) 目貫 黄初平・黄初起図 山崎一賀 (無銘)
Design of Ko-shohei and Ko-shoki by Yamazaki Kazuyoshi
NEW
2015-3)
目貫 黄初平・黄初起図 山崎一賀(無銘) 
寸法:左) 縦15.0 ×横31.0 (mm) 右) 縦15.0×横30.0 (mm)
解説:黄初平・黄初起は中国の仙人。羊飼いだった初平は道士から仙術を習い、羊を石に変えられるように
なる。その奇術を見た兄の初起も、弟に続き戦術を学び仙人になったという。
山崎一賀は後藤就乗の門人で、江戸時代中期の京都を代表する金工。保存鑑定書付。

Ko-shohei and Ko-shoki was a brother of hermit in China. The shepherd Ko-shohei learned magic arts
from a Taoist, and he became able to transform a Sheep into a Stone. His brother, Ko-shoki who saw the
miracle, also started learning the arts. Finally he also became a hermit. Yamasaki Kazuyoshi who is a pupil
of Goto Shujo, is a representative metal artisan of Kyoto in the mid-Edo period.
Hozon certificate paper. 18c.


2014

2014-1) 駿馬図 銘 美久 (花押)
Design of swift horses by Yoshihisa
SOLD
2014-1)
鐔 駿馬図 銘 美久 (花押) 
寸法:縦73.0×横69.5×厚さ5.0 (mm)
解説:今年の干支である馬は、運搬、農耕、乗り物や軍事にと、様々な場面で重宝され、人との結び付きは古い。
水戸を代表する玉川美久は、代々同名を継承し活躍。漆黒の赤銅地に、金据紋象嵌で表現された駿馬が、
より一層引き立てられ、華麗である。江戸時代後期。
保存鑑定書付。

Design of a horse which is the Japanese animal zodiac of 2014.
A house and human being has great relationship, and it is very useful and helpful for
transporter, farmer and military etc. Well-known maker in Mito, Tamagawa Yoshihisa was
active in succession his name for generations. Swift horses depicted by gold shows on the
Shakudo ground well, it is so splendid art work. Circa 1810. Hozon certificate paper.

2014-2) 群馬図 銘 長州萩住友好作
Design of horses by Tomoyoshi
SOLD
2014-2)
鐔 群馬図 銘 長州萩住友好作   
寸法:縦74.5×横71.0×厚さ5.0 (mm)
解説:長州を代表する河治(かわじ)派に属した友好(ともよし)の優品。長州藩は多くの鐔工を抱え、鐔製作を奨励し
長州鐔は全国的に人気を博した。匠な鏨使いで馬は凛々しく描写され、息づかいまで伝わってきそうである。
江戸時代後期。特別保存鑑定書付。

Design of a horse made by Tomoyoshi from Kawaji School which is a well-known school in Cho-shu,
present Yamaguchi prefecture.
Cho-shu hired many metal workers, and encourage making Tsuba.
Then Cho-shu Tsuba became popular all over the country.
This is a work that breathing of the gallant horses can be felt.
19c. Tokubetsu Hozon certificate paper.

2014-3) 鐔 群馬図 無銘 京金工
Design of horses by Kyo-kinko
SOLD
2014-3)
鐔 群馬図 無銘 京金工 
寸法:縦75.0×横70.0×厚さ4.0 (mm)
解説:自然の中、走り、跳ね、遊び、佇む、12頭の馬がそれぞれよく描写され楽しめる。
魚々子地が耳にまで丁寧に施された上品な作で状態も良い。
江戸時代中期。保存鑑定書付。

Houses which are running, playing, jumping and relaxing in nature are depicted lively well.
Fine Nanako (dots resembling fish roe) at the front, back and rim of shakudo ground is so elegant
and great workmanship. It is attributed to Kyo-kinko who is a metal worker in Kyo.
18c. Hozon certificate paper.

2014-4) 目貫 駿馬図 割短冊銘 木邑・良克 (花押) / 割際端銘 良・克
Design of swift horse by Kimura Yoshikatsu
SOLD
2014-4)
目貫 駿馬図 割短冊銘 木邑・良克 (花押) / 割際端銘 良・克 
寸法:左) 縦15.0×横32.5 (mm) 右) 縦17.0×横33.0 (mm)
解説:木邑良克 (1725 - 1779)は、稲川直克の門人で、のちに稲川家の女婿となり、
その家業は明治期まで及んだ。赤銅地に容彫で端整な姿を打出し、金色絵を施した上品な作。
短冊と際端の入念な銘振りからも、作者の自信作と推量できる。
江戸時代中期。保存鑑定書付。

Kimura Yoshikatsu (1725-1779) who is a pupil of Inagawa Naokatsu, became a daughter's
husband of the Inagawa later, and the business continued until the Meiji period.
This is so refined and must be a confident work of this maker from elaborate two kind of
signatures which is on inserted plates (Tanzaku) and on the edge (Kibata). 18c.
Hozon certificate paper.



2013

2013-1) 鐔 大蛇透図 銘 辰寿
Design of snake, the Japanese animal zodiac
Sold
1) 鐔 大蛇透図 銘 辰寿 
寸法:縦67.5×横65.0×厚さ6.0 (mm)
解説:今年の干支である蛇の図柄。古くから、蛇は信仰の対象とされ、全国各地の神社で祀られている。
脱皮を繰り返すその姿は不死の象徴とされ、幸運をもたらす存在でもあった。
作者「辰寿」は、江戸本所森下町で活躍し、父「保寿」も金工師である。江戸時代後期。保存鑑定書付。

Design of a snake which is the Japanese animal zodiac.
There are some shrines which are dedicated to a snake throughout Japan.
It has been regarded as a symbol of eternal life from the figure that a snake has cast off its skin over and over.
This maker, Tatsutoshi was active in Edo as well as his father, Yasutoshi. Circa 1800. Hozon certificate paper.

2013-3) 鐔 雲龍図
Design: Dragon with auspicious clouds.
Sold
3) 鐔 雲龍図
寸法:82.0×横77.0×厚さ5.0 (mm) 
解説:鉄地に変り木瓜形の本作は、瑞雲の中を飛ぶ龍を表現している。龍を山金と朧銀で表わし変化を加え、空間を
利用した墨絵の侘び寂びを感じさせている。江戸時代中期-後期(18-19世紀)。

Design: Dragon with auspicious clouds.Flying dragon in auspicious clouds was depicted on the iron plate.
An atmosphere of Japanese old ink painting “Sumi-e” can be seen on the design and
different material, silver and cupper were used at the dragon as an accent.18-19th century.

2013-4) 鐔 雲龍図 銘 長州萩住河治友範作
Design: Dragon with auspicious clouds by Kawaji Tomonori
Sold
    
4) 鐔 雲龍図 銘 長州萩住河治友範作
寸法:72.0×横69.0×厚さ5.0 (mm) 
解説:長州は鐔工の多いことで知られ、藩を挙げてその製作を奨励した。長州鐔の代表的な一派である河治
(かわじ)派も優品が多く友範はその八代目と思われる鐔工で、干支である龍を巧みに力強く表現している。
江戸時代後期(19世紀)。保存鑑定書付。

Design: Dragon with auspicious clouds by Kawaji TomonoriIt is the Japanese animal zodiac in 2012.
Strong dragon and auspiciouscloudswere depicted strongly and it is the king of design Samurai’s favor.
Kawaji is one of famous Schoolsin Choshu(Nagato province, present Yamaguchi prefecture.) and have many
fine examples of Tsuba. Tomonori is considered the eight generations of the School in the end of Edo period,
19c. Hozon certificate paper.


2013-5) 小柄 地潜り這龍図 銘 吉岡豊前
Design: Dragon crawling under ground by Yoshioka Buzen
SOLD




5) 小柄 地潜り這龍図 銘 吉岡豊前
寸法:縦15.0×横96.5×厚さ5.0 (mm) 
解説:吉岡豊前は本名を重貞といい、文政10年(1827)に生まれ、幕府お抱え工である吉岡家の
9代目として安政2年(1855)に家督を相続した。江戸両国柳川に住み、元治元年(1864)7月から
慶応2年(1866)8月まで豊前と号し、以降は因幡と号を改めたため、本作の製作年代が推察できる。
明治26年(1893)没。薩摩の代表的な砂潜り龍図であり、その影響がうかがえる優品。特別保存鑑定書付。

Design: Dragon crawling under ground by Yoshioka Buzen
Full name of Yoshioka Buzen is Yoshioka Shigesada (1827-1893, lived in Edo) is the 9th generation
of Yoshioka School which was employed by Shogun for generations. Buzen means his title
and he has used this title between 1864 and 1866, therefore we can say it was made around 1865.
This kind of dragon design is a representative design of Satsuma work and its atmosphere can be seen on
the Tsuba. Tokubetsu Hozon certificate paper.

2013-6) 縁頭 雨龍図
Design: Ama-ryu (dragon in the water)
6) 縁頭 雨龍図 
寸法:(縁) 縦38.5×横23.5×厚さ0.9 (mm) (頭) 縦34.5×横19.0×厚さ1.0 (mm)
解説:雨龍とは一般的に角が無く、尾が細長い姿をしており、水を司る水霊として信仰され様々な物に文様として
好んで用いられてきた。赤銅魚子地に躍動する雨龍を表現し小振りだが、念入りに製作されている。
江戸時代中期(18世紀)。

Design: Ama-ryu (dragon in the water)Ama-ryu is one of a kind of dragon, is regarded as a holy imaginational animal of water spiritand the design was used for various art pieces. Active Ama-ryu is depicted on the Shakudo-nanakoji ground, and is so elaborate work.18th century.


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